Tilbake

Kartblad uten rute: K-18
Vanskegrad: ***
Turens lengde: Ca. 14 km.  5 timer

P Parkér på utkjørsel i svingen ved NV-ligste  punkt på "bygdeveien" i Dragvika. Kartref: 787Ø-013N.

Ca. 50 meter Sør for svingen følges tydelig sti rett NV til du kommer opp på myra.  Herfra krysser du rett Nordover myra og opp Øst for Rundlia 440 og 474, passerer bekken og går inn på tydelig sti som går på Østsida av dalen inn mot Renskvanto, opp mot 100 høydemeter over dalbotn.  (Denne traséen gikk jeg sammen med en lokalkjent)

Du kan også gå en annen vei fra P-plassen...  Gå inn på jordet som finnes 100 meter Øst for (nedenfor) P-plassen (som nevnt over), og gå NV-over på Nord-sida av Storelva.  Etter hvert kommer du inn på tydelig merket sti.  (Denne traséen gikk jeg første gangen her i området, da uten en lokalkjent, og den synes jeg var vel så bra som den førstnevnte.)  Følg den merka stien til den opphører ved Nordligste vann i Renskvannto.
Kartref: 794Ø-040N.  Her må du
passere elva akkurat i osen av vatnet.

Det er fra vatnan i Renskvanto mulig å gå 2 forskjellige veier til toppen.
På oppturen gikk vi NV-over og opp langs ryggen helt til toppen.  Ruta gir seg selv, men husk å holde ganske langt til venstre i starten.  Det er tildels utrolig luftig denne veien, en smal, smal egg like før toppen.  Dette er ikke en vei for de med høydeskrekk !!!

Du kan også gå NØ til høyeste punkt i skaret (rett Øst av Åsslettvatnet) - dette er visstnok kalt "Mathammaren".  Herfra går du et stykke rett Nordover før du bøyer mer av mot venstre opp mot toppen.  Gå et stykke forbi toppen, så Østover opp på eggen og deretter Sørover, opp langs eggen til toppen.  Se bilde med inntegna rute til Litletind (og videre til Blåvatnhytta) tatt fra Skittendalstind.  Vær obs på at det ligger snø langt utover sommeren her.  Det gjør at det er svært lett nedtur, det er svært lett å gå på jevn snø.
Se panoramabilde tatt fra Litletind.   Her er jeg på toppen.
Konklusjon.
Helt OK tur.  Litt bratt i skogen opp langs Storelva.  Deilig å gå når du er kommet ovenfor skoggrensa.  Litt småklatring like før toppen om du går opp eggen fra Sør, og denne eggen er blant det luftigste jeg har gått på her i Sør-Troms, Nordre Nordland...
 (Har du ikke høydeskrekk er ingen problem å gå denne eggen, men smalt er det...).  Går du rundt toppen og opp på eggen fra Nord er det ikke i nærheten så luftig som fra andre siden.

Vi brukte 3 timer opp, var 1 time på toppen og 2 timer ned inkludert pauser, totalt 6 timer.  Opp til Renskvanto brukte vi 1 t 20 min. og hadde kun 10 min. pause
(pga. noe djevelsk med fluer...)
Alternativ rute:
Du kan visstnok også kjøre forbi Bogen og opp mot Rogndalsvatnet.  Herfra går du inn mot vatnet og dreier oppover Nord for - og senere opp til høyde 215 moh.  Deretter går du NV-over opp  Dragvikfjellet og til dette punktet øverst i Skaret kalt "Mathammaren".  (Stien som er beskrevet her har jeg forøvrig selv sett fra fjellet Niingen.)  Ref: Kjell Gustavsen.